انتظار میرود که ادغامها و تصاحبها در صنعت بازی طی سال آینده به طور پیوسته افزایش یابد
پس از گذراندن یک سه ماهه سوم نسبتاً آرام، انتظار میرود که سرمایهگذاری و معاملات صنعت بازی به طور پیوسته در ۱۲ ماه آینده افزایش یابد. با گیمفا همراه باشید.
این نظر مایکل متزگر (Michael Metzger)، یکی از شرکای بانک سرمایهگذاری ادغام و تملک فناوری Drake Star است. همانطور که توسط Axios گزارش شده، Drake Star بین ماههای جولای تا سپتامبر سال ۲۰۲۳ (تیر الی شهریور ۱۴۰۲)، حدود ۳۳ میلیون معامله به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار انجام داده است.
از نظر حجمی، این پایینترین رقم در دو سال گذشته بوده، اما ارزش معاملات انجام شده، از قراردادهای صورت گرفته در سه فصل از پنج فصل گذشته نیز فراتر رفته است. Drake Star همچنین تقریباً ۱ میلیارد دلار سرمایهگذاری خصوصی در صنعت بازی را طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ دنبال کرده که نسبت به سه ماه قبل افزایش داشته است. متزگر به Axios گفت:
بر اساس بحثهای ما با بسیاری از شرکتهای برتر بازی در هفتههای گذشته، انتظار داریم حجم معاملات در سال آینده به طور پیوسته افزایش یابد.
او انتظار دارد که تنسنت (Tencent)، تیک-تو (Take-Two)، سونی (Sony) و Savvy/Scopely در سال آینده فعالترین خریداران باشند و گروه امبریسر (Embracer Group) نیز تعدادی از استودیوهای خود را بفروشد.
تقریباً دو سال پس از معرفی اولیۀ خرید، مایکروسافت (Microsoft) در اوایل ماه جاری رسماً خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را که تاکنون بزرگترین معامله صنعت بازیهای ویدیویی (و مایکروسافت) به شمار میرود، نهایی کرد.
به گفته مشاور صنعت، دکتر سرکان توتو (Dr Serkan Toto)، که معتقد است سازنده پلی استیشن «تحت فشار است تا به معامله بزرگ ایکس باکس واکنش نشان دهد»، سونی میتواند به خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با یک معامله بزرگ پاسخ دهد.
شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق پلی استیشن آمریکا، در مصاحبه اخیر خود با پادکست Lan Parties گفت که ادغام را یکی از بزرگترین تهدیدهای صنعت بازی میداند. او بیان داشت:
نگرانی من در مورد ادغامها این است که اغلب بر خلاقیت تاثیر میگذارند. به عنوان مثال، یک سری استودیوی کوچک و مستقل را میگیرند و آنها را وارد یک مجموعه بزرگتر میکنند و در اصل، زمان هر چه بیشتر باشد، شما کندتر میشوید.
من همچنین نگران این هستم که وقتی استودیوها خریداری میشوند، به جای اینکه راهی برای ساخت بازی خود پیدا کنند، شاید جذب یک شرکت بزرگتر شوند که در حال ساخت یک محصول عظیم است. میدانید چه تعداد استودیو در ساخت بازیهای بلاک باستری دخیل هستند؟ این موضوع واقعاً ذهن من را به خود مشغول میکند.
نظر شما در این باره چیست؟