دیجیتال فاندری: Elden Ring: Shadow of the Erdtree مشکلات فنی بازی اصلی را دارد

رسانه دیجیتال فاندری (Digital Foundry) که به بررسی فنی بازی‌ها معروف است، به‌تازگی بسته‌الحاقی Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring را مورد بررسی قرار داده که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

پس از گذشت دو سال از عرضه Elden Ring، بسته‌الحاقی Shadow of the Erdtree نتوانسته مشکلات فنی و عملکرد بازی اصلی را اصلاح کند و استودیوی FromSoftware در رسیدن به یک عملکرد فنی مناسب، شکست خورده است.

در کنسول پلی استیشن ۵، منطقه جدید بازی حتی در حالت گرافیکی Frame Rate که رزولوشن میان ۱۵۱۲p تا ۲۱۶۰p بوده، با افت‌های متعدد نرخ فریم مواجه است. در منطقه نخست که Gravesite Plain نام دارد، بازی روی نمایشگر دارای VRR، در اکثر مواقع با نرخ فریم ۵۰ اجرا می‌شود. در باقی مناطق نیز اوضاع بهتر نیست و به زیر حد پشتیبانی VRR می‌رسد. مناطقی مانند Castle Ensis، با نرخ فریم ۴۰ اجرا شده و VRR دیگر قادر به اصلاح نیست. در نتیجه با افت فریم و لرزش تصویر مواجه می‌شوید.

علاوه بر حالت گرافیکی Frame Rate، دو حالت Ray Tracing و Quality برای این بسته‌الحاقی در دسترس هستند. حالت Quality با کیفیت تصویر ۴K پویا اجرا شده و در حالت Ray Tracing، این رزولوشن ۱۶۲۰p می‌باشد. در حالت Ray Tracing، تنظیمات Ray Tracing سایه‌ها و Ambient Occlusion اعمال می‌شوند. متاسفانه این دو حالت چندان بهینه نیستند. نرخ فریم در این دو حالت عمدتا میان ۳۰ و ۴۰ بوده و از VRR نیز کاری بر نمی‌آید. به طور خلاصه، می‌توان گفت که نسخه پلی استیشن ۵ بازی Elden Ring پس از گذشت ۲ سال از عرضه، هنوز دارای مشکلات مهمی است و سازنده تلاش چندانی برای بر طرف کردن آن‌ها نکرده است.

نسخه ایکس باکس سری ایکس، چندان تفاوتی با پلی استیشن ۵ ندارد. مناطق Shadow of the Erdtree در حالت گرافیکی Frame Rate با نرخ فریم بین ۴۵ و ۶۰ اجرا می‌شوند. شایان ذکر است که در مقایسه دقیق میان ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵، کنسول سونی به طور متوسط نرخ فریم بیشتری دارد و تفاوت میان ۵ تا ۸ فریم است. اما برگ برنده نسخه سری ایکس، پشتیبانی بهتر VRR می‌باشد. این تکنولوژی در کنسول مایکروسافت بازه عملکرد گسترده‌تری دارد و تا نرخ فریم ۴۰، می‌تواند بر بازی تاثیر بگذارد.

البته ایکس باکس سری ایکس در حالت Ray Tracing، عملکرد بازی به حد قابل توجه‌ای دچار سقوط می‌شود. نرخ فریم گاهی اوقات به زیر ۳۰ نیز می‌رسد و در نبردهایی که دوربین دائما به بالا و پایین می‌رود، افت فریم بیشتر رخ می‌دهد. حالت Quality این کنسول نیز از پلی استیشن ۵ ضعیف‌تر است. به همین دلیل، برای دارندگان نسخه سری ایکس بازی تنها می‌توانیم حالت Frame Rate را پیشنهاد کنیم.

نسخه ایکس باکس سری اس در حالت گرافیکی Frame Rate با رزلوشن ۱۴۴۰p اجرا شده که البته در اکثر مواقع به ۱۰۰۸p نیز می‌رسد. نرخ فریم نیز معمولا پایین‌تر از سری ایکس بوده و عمدتا ۴۵ است. پس ریسک خروج از بازه VRR در این نسخه وجود دارد. سری اس فاقد حالت Ray Tracing است که با توجه به عملکرد این کنسول، نبود این حالت احتمالا تصمیم درستی می‌باشد. در حالت Quality، بازی با رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ فریم ۳۰ تا ۴۰ اجرا می‌شود.

به مانند نسخه‌های کنسولی، بازی Elden Ring در رایانه‌های شخصی همچنان از مشکلات فنی متعددی رنج می‌برد. نرخ فریم هنوز در ۶۰ قفل شده، پشتیبانی از رزولوشن‌های Ultrawide و تکنولوژی‌های FSR، DLSS و XeSS نیز وجود ندارند. این نسخه دارای افت‌های ناگهانی فریم به دلیل باتل‌نک بودن پردازنده است. این افت‌ها در تمام کارت‌های گرافیکی و پردازنده‌ها قابل مشاهده هستند اما در سیستم‌های میان‌رده، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. همچنین در مواقعی، نرخ فریم بازی در یک سیستم بالارده به صفر می‌رسید.


در مجموع می‌توان گفت نسخه رایانه‌های شخصی، بدترین عملکرد Elden Ring: Shadow of the Erdtree را ارائه می‌دهد. نسخه‌های کنسولی این عنوان با پشتیبانی از VRR، در اکثر مواقع می‌توانند نرخ فریم ثابتی داشته باشند. بسته‌الحاقی بازی Elden Ring باری دیگر ثابت می‌کند که استودیوی FromSoftware باید به بخش فنی آثارش توجه بیشتری داشته باشد.

A0seyed0ADARKSIREN𝕄𝕄𝔻 ℝ𝔼ℤ𝔸موز خندانجان قمارباز_Alex_Ahmad_bk🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉دکتره گیمفاmrاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)گیمرِ روان شناسCambyses The ThirdsnowgirlJoel MorganBerlin_AR
منبع : gamefa.com