رییس سابق پلی استیشن: صنعت گیمینگ باید کار بیشتری برای حفظ و نگهداری بازیها انجام دهد
شاون لیدن (Shawn Layden)، رییس سابق پلی استیشن و مدیر اسبق استودیوهای جهانی این برند اخیراً مصاحبهای را با پادکست Lan Parties انجام داده است.
به گفتهی لیدن، روند فعلی صنعت گیمینگ در خصوص عدم کار بیشتر در رابطه با حفظ و نگهداری بازیها جنایتآمیز است. وی در این باره میگوید:
امیدوارم افراد بیشتری در صنعت گیمینگ، از جمله بازیگران بزرگ این موضوع را درک کنند که یک تعهد و مسئولیت وجود دارد. بازیهایی که ما توسعه دهیم چیزهای دور ریختنی نیستند.
این چیزهایی است که باید برای مدت طولانی وجود داشته باشد، زیرا نسلهای آینده به همان شکلی که ما داریم لذت میبرند و این جنایتآمیز است که ما کاری بیشتر از این برای محافظت از آن انجام نمیدهیم.
فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رییس ایکسباکس اخیراً اظهار داشته است که میخواهد راههایی را پیدا کند تا مطمئن شود که صدها بازی کنسول ایکسباکس ۳۶۰ با بسته شدن فروشگاه دیجیتالی این کنسول در سال آینده ناپدید نمیشوند.
اگرچه کاربران همچنان میتوانند خریدهای قبلی خود را برای آینده دوباره دانلود کنند، اما پس از تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۴، دیگر امکان خرید بازی یا DLC دیگر از بازار Xbox 360 وجود نخواهد داشت. بررسی و تجزیه و تحلیل رسانهی VGC نشام میدهد در حالی که بسیاری از این بازیها همچنان از طریق روش های دیگر قابل بازی هستند، حدود ۲۲۰ مورد از آنها برای همیشه ناپدید میشوند.
سونی در مارس ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد فروشگاههای دیجیتالی PS3، Vita و PSP را ببندد. این خبر به دلیل تعداد بازیهای دیجیتالی که دیگر در دسترس قرار نخواهند گرفت، با واکنشهای گسترده مواجه شد. با این حال سونی بلافاصله موضع خود را تغییر داد و جیم رایان (Jim Ryan) رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی اظهار داشت که متوجه است که در برنامهریزی برای بستن هر سه بازار آنلاین یک تصمیم اشتباه اتخاذ گردیده است. فروشگاههای PS3 و Vita به فعالیت خود ادامه دادند، اما فروشگاه PSP طبق برنامهریزی در ژوئیه ۲۰۲۱ بسته شد، به این معنی که حدود ۳۵ بازی PSP فقط دیجیتالی اکنون دیگر برای خرید در هیچ کجا در دسترس نیستند.
همچنین نینتندو به دلیل تصمیم خود مبنی بر بستن فروشگاههای الکترونیکی Wii U و ۳DS در مارس ۲۰۲۳ با انتقاداتی مواجه شده است. این اقدام منجر به حذف حدود ۱۰۰۰ بازی دیجیتالی شد که برخی از آنها منحصر به سیستمها بودند و بدون هیچ راهی برای خرید قانونی آنها در آینده حذف شدند.
مصاحبهی اخیر شاون لیدن تقریبا در نزدیکی اعلام رسمی خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت منتشر شد و رییس سابق پلی استیشن این ادغامها را یکی از بزرگترین تهدیدها برای صنعت بازی میداند.
نگرانی من در مورد تثبیت این موضوع است که اینگونه ادغامها اغلب بر خلاقیت تاثیر میگذارند. به عنوان مثال، به نوعی به استودیوهای کوچک، مستقل و اسبهای وحشی نیاز است که آنها به مجموعهای بزرگتر اضافه میشوند و اساساً زمان سرعت شما را کاهش میدهد.
من همچنین نگران هستم زمانی که استودیوها خریداری میشوند و به جای اینکه راهی برای ساخت بازی خود ایجاد کنند، ممکن است جذب یک شرکت بزرگتر شوند که در حال ساخت یک عنوان بزرگتر است و چند استودیو درگیر ساخت بازیهای پرفروشی هستند که این موضوع گیج کننده خواهد بود.
من فقط نگران این هستم که چه کاری انگیزه و خلاقیت در استودیوها را انجام میدهد و آیا آنها میتوانند این نوع خلاقیت مستقل را زنده نگه دارند یا تنها به طور کلی به یک شرکت بزرگتر جذب می شوند؟
مدیر سابق پلی استیشن در پایان اظهار داشت که نگران تمرکز صنعت بازی بر روی ژانرهای موجود به قیمت تجارب جدید است.
اگر تنها به تمرکز روی چهار یا پنج ژانر ادامه دهیم، بازیکنان جدیدی را نخواهیم داشت زیرا آن افراد قبلاً گفتهاند که ما به ژانرهای شما علاقهای نداریم.
نظر شما در این باره چیست؟
منبع: Videogameschronicle