طرح جدید پلیس راهور: شماره گذاری خودرو درب منزل، صدور گواهی نامه یک روزه موتورسیکلت و گواهی نامه دو زبانه خودرو

۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱

سردار هادیانفر از اجرایی شدن طرح جدید پلیس راهور در خصوص شماره گذاری خودرو درب منزل، صدور گواهی نامه یک روزه موتورسیکلت و گواهینامه دو زبانه خودرو خبر داد.

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا از اجرایی شدن طرح شماره گذاری خودرو درب منزل، صدور گواهی نامه یک روزه موتورسیکلت و گواهی نامه دو زبانه خودرو خبر داد و گفت این طرح‌ها (به‌غیر از گواهینامه یک روزه موتور سیکلت) به‌شکل آزمایشی در تهران اجرا می‌شوند و بعد از آن به‌شکل سراسری اجرا شده و خدمات تعویض پلاک در محل نیز انجام خواهد شد.

شماره‌گذاری خودرو درب منزل و صدور گواهی نامه موتورسیکلت 1 روزه

رئیس پلیس راهور چند روز پیش در نشستی که در شهرک آزمایش برگزار شد سخنرانی کرد. وی در سخنان خود ابتدا به جاده‌ها و میزان تردد مردم از مسیرهای بین و داخل شهری اشاره کرد و مسئولیت سنگین برقراری نظم ترافیکی در این مسیرها را یادآوری کرد و گفت:

در کشورمان ۲۹۳ هزار کیلومتر راه وجود دارد که ۲۶ هزار کیلومتر آن جزو راه‌های اصلی است. همچنین ۱۴۴۰ شهر داریم که پلیس راهور در تمامی این موارد مسئولیت تامین نظم ترافیکی را بر عهده دارد. سال گذشته ۳۵ میلیارد تردد در شهرها و ۶.۸ میلیارد تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسید. این ترددها از سوی ۳۹ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین که در کشور موجود است، انجام شده است.

طرح اعطای گواهینامه یک روزه موتور سیکلت اجرایی شد

سردار هادیانفر در خصوص اعطای گواهینامه به ۶.۵ میلیون راکب موتورسیکلت بدون گواهینامه گفت:

طبق آمارهای ما حدود ۶.۵ میلیون نفر از راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه رانندگی هستند که این افراد باید گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند. با بررسی متوجه شدیم ۸۵ درصد افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، از این وسیله برای امرار معاش ‌و گذران زندگی استفاده می‌کنند. از طرفی شرکت در کلاس‌های آموزشی هم برای موتورسیکلت‌سواران زمان‌بر ‌و هزینه‌بر است؛ به‌طوری‌که هزینه صدور گواهینامه موتورسیکلت در آموزشگاه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

شماره‌گذاری خودرو درب منزل و صدور گواهی نامه موتورسیکلت 1 روزه

در ادامه سردار هادیانفر در خصوص سهولت دریافت گواهینامه و کاهش هزینه‌های آموزشگاه افزود:

ما طرح گواهینامه یک روزه را برای متقاضیان و مالکان موتورسیکلت اجرا کردیم. در این طرح تقریبا یک‌سوم هزینه آموزشگاه‌ها دریافت می‌شود و فرآیند صدور گواهینامه یک روزه انجام می‌شود. این طرح در ۵۸ شهر از ۱۵ استان کشور اجرایی شده و به‌زودی در سراسر کشور نیز ارائه می‌شود.

رئس پلیس راهوار فراجا به آمارهای ارائه شده از سوی پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت ۸.۳ درصد افزایش جان‌باختگان تصادفات را در شش ماهه امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم‌.

طرح جدید پلیس راهور: گواهینامه‌ها دو زبانه می‌شوند

سردار هادیانفر به اعتبار گواهینامه‌های صادر شده توسط پلیس راهور در ۷۲ کشور جهان اشاره کرد و گفت:

بر اساس کنوانسیون ژنو، گواهینامه رانندگی رانندگی کشورمان در ۷۲ کشور دیگر معتبر است و در مورد پذیرش گواهینامه در ۱۳ کشور نیز در حال رایزنی و پیگیری هستیم. در همین راستا نیز تصمیم گرفتیم تا برای متقاضیان، گواهینامه دو زبانه صادر کنیم. الزامی در دریافت گواهینامه دو زبانه وجود ندارد و به‌زودی سامانه درخواست آن فعال می‌شود.

طرح شماره گذاری خودرو درب منازل در تهران اجرایی می‌شود

در سخنان سردار هادیانفر در شهرک آزمایش به موضوع شماره گذاری خودرو درب منازل نیز اشاره شد و او در خصوص تاریخ و نحوه اجرای این طرح گفت:

این طرح به‌شکل آزمایشی در تهران اجرا می‌شود و بعد از آن به‌شکل سراسری اجرا شده و خدمات تعویض پلاک در محل نیز انجام خواهد شد.

رئیس پلیس فراجا در خصوص نحوه انجام این فرآیند توضیح داد که در ابتدا متقاضیان با مراجعه به سامانه سخا اطلاعات خود را ثبت و درخواست خود را نهایی می‌کنند. سپس تیم پلیس راهور با ون‌های مخصوص به درب منزل منقاضیان مراجعه کرده و کلیه اقدامات در محل انجام خواهد شد.

شماره‌گذاری خودرو درب منزل و صدور گواهی نامه موتورسیکلت 1 روزه

ارائه گواهینامه‌های راهنمایی و رانندگی در سه رنگ سفید، نقره‌ای و طلایی

در ادامه، هادیانفر به رنگ بندی جدید گواهینامه‌ها نیز اشاره کرد. رئیس پلیس فراجا در این خصوص گفت:

گواهینامه سفید برای رانندگان خوب، گواهینامه نقره‌ای برای رانندگان خیلی خوب و گواهینامه طلایی برای رانندگان عالی صادر می‌شود. البته این طرح فقط در رنگ‌بندی خلاصه نمی‌شود و یک‌سری تسهیلات نیز برای این رانندگان در نظر گرفته خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تخفیف در جرایم قبلی اشاره کرد که البته نیازمند تصویب مجلس است.

تلاش برای قانونی کردن سن فرسودگی وسایل نقلیه

سردار هادیانفر به تلاش پلیس راهور برای خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل کشور نیز اشاره کرد. وی مدعی شد که در داخل کشور فرآیند اسقاط خودرو به‌شکل جدی دنبال نمی‌شود و همین امر سبب شده علاوه بر ترافیک در کلانشهرها با مشکلات آلایندگی هوا نیز مواجه باشیم. رئیس پلیس راهور در این خصوص گفت:

متاسفانه هیچ خروجی برای خودروهای فرسوده و اسقاطی وجود ندارد و با این روند شرایط ترافیکی بحرانی را خواهیم داشت و در حوزه آلودگی هوا هم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. الان یک نیسان با ۷۰ سال سن هم می‌تواند به شرط داشتن گواهی معاینه فنی، پلاک دریافت کند. ما از دولت خواستیم که سن فرسودگی خودرو را اجرایی کند و موافقت‌هایی هم صورت گرفته است. اما بهتر است سن فرسودگی به قانون تبدیل شود تا دیگر امکان لغو آن وجود نداشته باشد. با روند کنونی تا سه سال آینده ترافیک در کلانشهرها و جاده‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

شماره‌گذاری خودرو درب منزل و صدور گواهی نامه موتورسیکلت 1 روزه

هادیانفر به تلاش‌های پلیس برای اسقاط موتورهای فرسوده و غیرقابل استفاده دپو شده در پارکینگ‌های پلیس راهور اشاره کرد و گفت:

در حال حاضر تنها ۲۷۰ هزار موتورسیکلت که قابلیت ترخیص ندارند و فرسوده هستند همچنان در پارکینگ‌های کشورند که این موتورسیکلت‌ها باید اسقاط شود؛ چرا که دیگر مالکان هم تمایلی برای ترخیص این وسایل نقلیه ندارند. من از دستگاه قضایی درخواست می‌کنم که در این خصوص با پلیس همکاری کند.

شماره‌گذاری خودرو درب منزل و صدور گواهی نامه موتورسیکلت 1 روزه

نظر شما در خصوص طرح‌های پلیس راهور چیست؟ کدام یک را کارآمدتر می‌دانید؟

منبع : gadgetnews.net