قیمت و مشخصات فنی نبکا ET5، نخستین خودرو برقی بازار ایران اعلام شد

۰۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۰

نبکا ET5 محصول مشترک کرمان خودرو و مپنا برای خرید در دسترس مردم قرار گرفت؛ با برسی مشخصات اولین خودرو برقی بازار ایران همراه ما باشید.

با کاهش سوخت‌های فسیلی و هشدارهای مبنی بر از بین رفتن این نوع ذخایر و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده در اثر مصرف این نوع سوخت‌ها طراحان خودرو رویکرد جدیدی را برای پیشبرد محصولات خود اتخاذ کردند. چند سالی می‌شود که در کشورهای اروپایی بخصوص آلمان استفاده از خودروهای برقی به دلیل زیر ساخت‌های مناسب و بازده خوب محصولات، رایج شده است. همین امر سبب شده تا در نظر سایر کشورها آینده‌ای روشن را برای این نوع محصولات شکل بگیرد.

تا به امروز در کشور ما به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های لازم، خودروهای برقی به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا اینکه بلاخره از نخستین خودروی برقی بازار ایران به نام نبکا ET5 رونمایی شد.

نبکا ET5 یک خودروی کراس اوور محصول شرکت نبکا (نوین ماهان) و مپنا است.

مشخصات فنی نبکا ET5، نخستین خودرو برقی ایرانی

ET5 یک کراس اوور یرقی با سایز متوسط محسوب می‌شود، که با طول ۴.۷ متر و فاصله ۲.۸ متر بین دو محور در این کلاس بیشترین فاصله را به کابین سرنشینان اختصاص می‌دهد.

نبکا ET5

اسکای ول ET5  به یک باتری ۷۲ کیلووات ساعت مجهز شده است که با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافت ۵۲۰ کیلومتر را طی کند. باتری این خودرو از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند که در صورت استفاده از فست شارژ مخصوص، ظرف مدت ۴۰ دقیقه ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود. البته هنوز ایستگاه‌های فست شارژ این خودرو ایجاد نشده‌اند و شرکت مپنا قصد دارد این ایستگاه‌های شارژ را در تهران و سایر شهرها ایجاد کند. تا زمان ایجاد زیر ساخت‌های لازم، خریداران می‌توانند ET5 را با استفاده از شارژر خانگی ۷.۵ کیلووات ساخت آن شارژ کنند.

این خودرو دارای یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر است که می‌تواند سرعت ET5 را ظرف مدت ۹.۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

براساس گفته‌های شرکت مپنا حداکثر سرعت اولین خودروی برقی ایرانی به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این خودرو از یک گیربکس تک سرعته اتومات بهره می‌برد که قدرت تولیدی موتور برقی ET5 را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

امکانات ایمنی و رفاهی ET5

در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی، محصول جدید شرکت مپنا جز بروزترین خودروهای تولید و وارد شده در داخل کشور محسوب می‌شود. کرمان خودرو ET5 را با تکنولوژی ADAS یا رانندگی خودکار سطح ۳ راهی بازار خواهد کرد؛ به گونه‌ای که امکان حفظ حرکت خودرو به صورت خودکار بین خطوط را داراست، کروز کنترل این محصول نیز به صورت هوشمند توانایی حفظ فاصله با خودرو روبرویی را دارد.

نبکا ET5

به کارگیری رادار پشت آینه برای این خودرو امکان هشدار حرکت بین خطوط و هشدار برخورد از جلو را برای آن فراهم می‌کند. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای عقب و جلو، صندلی‌ها با روکش چرم، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی میان داشبورد، نمایشگر پشت فرمان، ترمز پارک برقی، سنسور باز کردن درب عقب با پا، زیر پایی صندلی راننده با قابلیت خواباندن کامل و سانروف برقی اشاره کرد.

شرایط فروش و قیمت ET5

پوریا سالاری در مراسم رونمایی از ET5 به عنوان نخستین خودرو الکتریکی ایرانی، قیمت این محصول را ۲.۷۹۰.۰۰۰ اعلام کرد. همچنین سالاری افزود فروش خودرو نبکا ET5 از امروز با پیش پرداخت ۵۰ درصدی معادل ۱ میلیارد و ۳۹۵ میلیون تومان آغاز شده و خودرو تا ۹۰ روز آینده تحویل خریداران خواهد شد.

مدیر عامل شرکت نبکا، از هدایای ویژه‌ای برای خریداران خودروی نبکا ET5 خبر داد و گفت:

خریداران این محصول ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی رایگان با کارت شارژ رایگان به ظرفیت ۳۰۰۰ کیلووات، بیمه بدنه رایگان و یک دستگاه شارژر دیواری والباکس با قدرت ۷.۵ کیلووات ساعت دریافت خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های سالاری در طی مراسم رونمایی از محصول جدید مپنا، باتری خودروی نبکا ET5 به میزان ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر و خود خودرو نیز به میزان ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی خواهد شد.

منبع : gadgetnews.net