با وجود ممنوعیت واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار، خودروهای گرانتر به کشور وارد شده است

۰۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۳

برخلاف آیین نامه تصویب شده واردات خودرو در مرداد ماه ۱۴۰۱، واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار در جریان کار سامانه یکپارچه خودرو است.

واردات خودروهای خارجی به داخل کشور جهت شکستن انحصار بازار و کاهش قیمت‌ها، یکی از طرح‌های دولت برای کنترل بازار خودرو بود که با تصویب آیین‌نامه‌ای در مرداد ماه ۱۴۰۱ نحوه واردات این خودروها و تخصیص ارز به این فرآیند را تشریح می‌کرد.

در آیین‌نامه تصویب شده در مردادماه سال گذشته، شرکت‌های واردکننده تنها مجاز به واردات خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو بودند؛ البته در بندی از این آیین نامه از واردات کنندگان خواسته شده بود که تمرکز خود را حتی روی خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو بگذارند.

با تصویب شدن این آیین‌نامه هم‌اکنون شاهد عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه هستیم؛ خودروهایی که بعضی از آن‌ها قیمت تمام شده‌ای بیش از ۲۰ هزار یورو دارند که بر خلاف مفاد آیین نامه است.

به عنوان مثال یکی از خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه محصول برند هونگچی با نام H5 است؛ برند لوکسی که به رولزرویس چینی شناخته می‌شود.

با وجود ممنوعیت واردات خودرو بالای 20 هزار دلار، خودروهای گرانتر به کشور وارد شده است

قیمت پایه واردات این خودرو در سامانه یکپارچه ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است که به‌صورت قیمت علی‌الحساب به نمایش درآمده است و پس از آن هزینه‌هایی از جمله عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی و هزینه اسقاط خودرو به آن اضافه شده تا قیمت قطعی و نهایی خودرو شکل بگیرد.

از آنجایی که بر اساس آیین نامه تصویبی، سقف قیمت یک خودرو برای واردات ۲۰ هزار یورو بوده و با احتساب قیمت هر یورو ۵۴ هزار تومان، باید قیمت اولیه یا علی‌الحساب هر خودرو در سامانه یکپارچه، قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد تا با اضافه شدن هزینه‌های عوارض قانونی و احتساب ۷۰ درصد سود بازرگانی به ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برسد، این در حالی است که قیمت نهایی خودروی هونگچی H5 با احتساب سود بارگانی و عوارض واردات به ۳ میلیارد تومان می‌رسد.

خروج بی‌رویه ارز از کشور با واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار

باز شدن واردات خودرو بدون انجام نظارت بر فرآیند واردات، منجر به خروج ارز از کشور و کاهش منابع ارزی بانک مرکزی در شرایط تحریم‌ها خواهد شد. خروج ارز از کشور برای واردات خودروهای لوکس نه‌تنها به وضعیت بازار کمکی نمی‌کند، بلکه با پر کردن ظرفیت واردات و کاهش منابع ارزی کشور سبب بروز تورم خواهد شد.

دولت با طرح واردات خودروهای صفر و کارکرده به کشور و تزریق محصولات جدید به بازار تشنه خودرو، در صدد بود تا آرامش را به این بازار برگرداند؛ در حالی که واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار بر خلاف آیین‌نامه بوده و دستاوردی جز ارزبری نخواهد داشت.

نظر شما در خصوص واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار چیست؟

منبع : gadgetnews.net